Budapest.

Ikväll ska vi ha kalas här.
Caroline fyllde år här om dagen.
Tyvärr kan jag inte vara med, för jag ska på middag till Lena.

Mamma frågade om jag kunde baka en budapest. Visst sa jag.
Hade egentligen ingen lust, men så kom jag på att jag ju kunde dokumentera det hela!

Såhär bakar man en budapest.
Enligt mig.

Ingredienser:



2 dl äggvita (cirka 7 ägg)
4 dl socker
150 gram hasselnötter
1 dl majsstärkelse
1 msk cacao

3 dl vispgrädde
1 konserv mandarinklyftor (fast jag tycker det är ännu godare med annanasbitar!)

Vispa äggvitorna tills det blir ett hårt skum. Du ska kunna vända bunken uppochner, skummet ska vara kvar i bunken. Då är det klart, för det har min mamma lärt mig.



Hacka hasselnötterna.




Från hela till delar på bara några sekunder!
Jag älskar vår matmaskin. Den må vara gammal, men den sköter sitt jobb!



Blanda socker och äggvitor.



Alltså. Socker är så himla vackert.



Ett litet missöde och en stunds förvirring.



Blanda majsstärkelse, cacao och hasselnötter.



Häll det torra över det blöta.
Och titta!
Blixten för det att se ut som en soluppgång över Himalaya!
Blanda.





Och glöm inte att smaka.
Det är viktigt!



Häll smeten på en bakplåt (med bakplåtspapper såklart).



In i ugnen i 175° i ca 20 minuter.
Medans du väntar kan du städa...





Ut med kakan.



Vispa grädden.



Smeta ut den och på med mandarinklyforna.



Rulla ihop och Tadaa! En Budapest!
Visserligen ska det på florsocker, men tårtan är iallafall klar.
2008-10-31 @ 12:41:07 Om mat. Permalink


Kommentarer
Sagt av: astrid

Ok en 100 jag lägger en beställning! Vi kommer mailadig om det andra puss

2008-11-01 @ 10:40:16
URL: http://fashioncircus.blogg.se/
Sagt av: John!

Bilderna ser väldigt proffsiga ut! Och det ska INTE vara ananas i budapest!

2008-11-01 @ 11:48:33
URL: http://toutlemondejohn.blogg.se/
Sagt av: Kajsa

Oh. jag har aldrig hört talas om den där..bakelsetårtangrejen. men det ser gott ut! Fast jag är allergisk mot nötter och mandel. men man borde väl kunna byta det mot något annat??

2008-11-02 @ 14:32:51
URL: http://aenigma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Du:
Kom ihåg mig?

(bry dig inte om det här fältet):

Hitta till dig:

Från dig till mig:

Trackback
RSS 2.0