En Håkan.



Jag har precis nyss läst

Håkan Hellström
Texter om ett popfenomen

Den är full av massa texter, skrivna om Håkan.
Fint.

Men jag blir upprörd.
I nästan varenda intervju och recension påpekas det att Håkan snor partier, melodier, texter och uttryck.
Men Hallå!
Det är ju nästan som att säga att man inte får lov att säga likadant som en annan männsika för "det har den och den redan sagt". Idiotiskt!

Tore S Börjesson har skrivit väldigt bra om det.

" Ett collage är ett konstverk som består av pappers- eller tygbitar, ettiketter, tidningsfragment, fjädrar eller dylikt klistrade på en målad eller omålad yta.
Kanske tittar nån på det och lyckas härleda fjädern till en viss höna eller artikeln till journalisten x på tidningen y. Men han eller hon skulle inte komma på tanken att hönan eller journalisten har rätt att göra anspråk på verket eller rent av stämma konstnären.
Via collage-tekniken har ju denne skapat något nytt och - om det är bra - unikt och djupt berörande.
Det är så det är med Håkan Hellström.
Ja, det är lätt att hos honom hitta citat från andras musik och texter. Kanske lättare än hos någon annan.
Men det är också direkt omöjligt att hitta någon som låter som Håkan Hellström.
Han är särskild, särpräglad, finns i endast ett exemplar och ingen simpel imitatör. Ty de berör inte och det gör Håkan.
Kanske för att han endast plockar sånt som träffart honom i hjärtat och gör det utan regler för vad som är rätt, passande, ute, inne eller stilenligt."




Håkan är en väldigt klok man.

"Mina låtar motsvarar det jag är. Jag vill skriva vackra låtar med ett rent och väldigt ärligt uttryck, okonstlat och helt utan manér. "

"Det handlar inte om tonårsångest. det handlar om tankar jag hade vid en tidpunkt då man blev formad som person, tankar som också följer senare i livet. Och att klassa det som tonår är så enkelt, så naivt."

"Varför kan man inte få lov att längta lika glödande starkt nu utan att vara tonåring?"

"När det blir en stil av någonting kommer man ifrån kärnan, den personliga känslan."

"Några av dessa rader har räddat mitt liv. "

"De handlar om allting. Om kärlek och dans."

"Ja, det känns overkligt helt enkelt. Jag känner ju inte de här människorna över huvudtaget. Det är som att nån säger till dig att du är snygg. Visst är det jättekul, men sen när du står framför spegeln så fattar du antagligen ingenting. "

"Party och galenskap. Jag vill tappa kontrollen, det är viktigastav allt. Och dansa är det bästa sättet att nå dit. På dansgolvet mår jag kanonbra."

"Jag gillar verkligen känslan i den. Det känns som om man är på väg ut på äventyr, fast man inte kommit långt alls egenligen..."

"Jag är glad om jag får vara någons dröm."

"Man vill ju ha ett kärleksbrev från den man är kär i, det är ju det som är poängen."

"Jag vet inte, jag blir inte förälskad. jag kan inte bli det. Eller också blir jag det hela tiden och kväver det för att jag inte riktigt vågar. Jag är nog alltid lite småkär. Jag vet bara inte hur man gör sen. Då intalar jag migsjälv att jag kanske inte är kär ändå. Så har det varit sen jag var 14- 15 år. Och jag vet att det inte är sunt och att jag måste ta itu med det nån dag. Jag önskar att jag kände det där pirret i magen . Jag vill verkligen bli dödligt förälskad."

"Det där med att yngre männsikor skulle ha något andrahandsvärde tycker jag är fel."

"Jag är ju en romatiker. När jag är kär vill jag vara ihop med den personen varje dag, varje minut. "

"Jag tror att Sverige behöver en sån som jag. De behöver mitt sätt att säga saker och ting. Mitt förvridna perspektiv. Någon som slår vilda danspiruetter kring dem. En virvelvind."

"Man ska bara göra saker när man vill."

"Och minnen samlar jag gärna på mig, för det är ju det som är ens liv till slut."

"Man klarar sig inte utan drömmen om att allt bara kommer att bli bättre. "

"För mig handlar allt om att skapa kul musik, en grym upplevelse för någon som sitter med freestyle på bussen. Att hjälpa folk att komma bort lite. Det har varit det enda målet med alltihop; visorna, samban, popen. En skön, sinnesutvidgande upplevelse när man sitter en liten stund någonstans. "
2008-07-07 @ 14:01:07 Om filmer, böcker och sånt. Permalink


Kommentarer
Sagt av: John!

Allt är så sant! Jag skulle vilja pränta in alla dem visdomsorden på min själ så att jag alltid skulle komma ihåg dem! Men Håkan säger dem också i sina låtar så dem är alltid tillgängliga.

Han är ett geni! Ett 100 % otroligt geni på det bästa vis!

2008-07-07 @ 14:23:34
URL: http://toutlemondejohn.blogg.se/
Sagt av: linda

fan den boken vill jag ha, vart finns den?

2008-07-08 @ 20:41:40
URL: http://iamwhatimnot.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Du:
Kom ihåg mig?

(bry dig inte om det här fältet):

Hitta till dig:

Från dig till mig:

Trackback
RSS 2.0