The Bell Jar.

Jag kommer inte hinnal läsa hela den här boken.
Det är synd.
För jag vill verkligen läsa den.
Den verkar så bra.
Många jämför den med "The Catcher in the Rye" och alla som har läst den vet hur bra den är.
Fast en kvinnlig version.
Därför vill jag så väldigt gärna läsa den!
Plus att den utspelar sig 1953.
Den handlar om en nittonårig flicka som heter Ester. Hon är en flitig student och är väldigt ambitiös. Hon vinner en novellskrivar tävling. Åker till New York och lever en månad i glamour. Hon åker tillbaka till sitt hem i Boston. Hon är utmattad och utsliten. Hon vet inte vad hon vill eller vad hon ska göra med sitt liv. Hon får svårt att sova. Hennes mamma skickar henne till en psykiatriker. Han ger henne elchocker. Hon mår ännu sämre. Hon försöker begå självmord. Hon beskriver sin situation som att sitta innuti en glaskupa. Att kvävas långsamt. Att se världen där utanför, utan att kunna ta del av den.

Jag har ju som sagt inte läst boken.
Så jag är inte helt insatt i hur det slutar.

image398

Men det är obehagligt likt.
2008-05-21 @ 22:33:32 Om filmer, böcker och sånt. Permalink


Kommentarer
Sagt av: John

Oj då, oj då oj då oj då.

Oj!

2008-05-21 @ 23:10:36
URL: http://toutlemondejohn.blogg.se
Sagt av: caroline

den här boken har jag läst flera gånger och jag har upplevt den på olika sätt båda gångerna. huvudpersonen är verkligen deprimerad, men man kan ändå känna igen sig i hennes känslor, trots att man inte är sjuk själv. den är väldigt bra!

2010-03-17 @ 08:37:42
URL: http://wordsbycaroline.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Du:
Kom ihåg mig?

(bry dig inte om det här fältet):

Hitta till dig:

Från dig till mig:

Trackback
RSS 2.0