2008. Summan av kardemumman.

2008 har gått så himla himla fort.
Det har hänt så mycket och nu är det snart slut.
Jag har gjort ett sammandrag.



♥ Januari.

Januari handlade mycket om korta solskensminuter. Jens Lekman, John som fick tandställning och att jag startade min blogg. Och träning. Min första biljett till landslaget. Den första träningen med Johan Lundin och pirr i magen inför vad han skulle tycka och säga.

Och jag hittade Edith Södergran. Hennes dikter lyfte mig. Lyfte mitt skrivande.
Jag var hos optikern också, som berättade att det inte var något fel på mina ögon, jag behövde bara blinka oftare. Suck.

Jag hittade ett himla roligt utdrag ur min dagbok från den 28 januari 2008

"Ringde till John, vi pratade om musik och film och ja allt! I cirka 45 minuter. Helt galet! Vart tar tiden vägen med den pojken? Den bara flyger iväg… Älskar det!

OCH!  HÅKAN KOMMER TILL PEACE & LOVE! LYCKA!!!
"




♥ Februari.

Fullt av håltimmar som fylldes av Jens Lekman, Bob Dylan och en del gitarrsträngar. Dagarna har jag beskrivit som dimmiga, hemska, lediga, underbara, sömniga och glada. En salig blandning av sinnesstämningar. Alla hjärtans dag kom och gick och stannar kvar i mitt minne. Ett soligt minne av vackra hus, hjärtformade kakor och förtjusning. Jag fortsatte att imponera på tränare och jag åkte till Stockholm. I Stockholm träffade jag Amelie och Astrid som jag inte hade sett på evigheter. Jag ritade lite igen. Flickor med långa halsar och stora ögon. Att börja rita igen beskrev jag som att andas efter att man tappat andan. John och jag lekte en massa och såg på filmer och drömde oss bort till gator, och lampor, och människor som aldrig sover. Vi satt i en soffa i över 12 timmar och 12 timmar har nog aldrig gått så fort. Mellan allt detta tränade jag som aldrig förr. Och så läste jag The Catcher in the Rye. Vi beställde biljetter till sommarens festivaler och till Håkans konserter i April, och vi lyssnade på För en lång lång tid. Mycket tid gick åt till att drömma och skriva ner fantasier.



♥ Mars.

Terrängpremiär. Soldagar. Tävlingar. Bubblande skratt. Chokladfrukost. Kärlek är ett brev skickat tusen gånger. LONDON!

John och jag åkte till London, struntade i allt och hade det bäst! Vi åt chokad och fruktsallad till frukost och donuts och kakor till Lunch. Middag glömde vi oftast bort. Förutom den kvällen när vi satt uppe på en mur vid drottningens stall och åt pastasallad. Ja, vi är knäppa. Och vi drack te. Och vi tittade på Little Britain. Och vi fick Lisa att gå runt hela stan med oss. Och vi var en inte långt ifrån Alex Turner. Och vi köpte för mycket saker, så vi var tvungna att lämna lite grejer hos Lisa och Lotta. Vi hade i alla fall hemskt kul!

Tränarna tyckte inte att det var kul, och vi hade allvarliga samtal om vad jag egentligen ville med min ridning.



♥ April.

Jag kände mig trött och hängig för det mesta. Sänkte ambitionsnivån i skolan. Drömde mig bort i Rokokomålningar och i Edits dikter. Skrev noveller om olycklig kärlek och drunknade i Håkan. Eller som jag skrev den 1 April. "Idag har jag verkligen drunknat i Håkan. Drunknat utan att dö. Bara färsvunnit lite." Vi fick en hund, våra fina fina föl föddes och Hanna, John och jag åkte till Göteborg. Vi dog lite allihopa under aprilhimlen när Håkan gjorde entré. En vecka senare gjorde John och jag om det, vi åkte till Stockholm och såg Håkan igen. Vi satt i parker och tittade på ett Sverige som tinade bit för bit. Malin och Yollis berättade om knasiga utekvällar och kapade pojkar. Jag älskade varje sekund av det där. Speciellt de där sekunderna när vi träffade Håkan. Träffade Håkan och försökte förklara för honom hur mycket han betyder. Att jag inte svimmade.



♥ Maj.

Rocken roll blå ögon  - igen och Paris 2004. Det var melodierna till min majmånad. Jag kände mig otillräcklig, ledsen, trött, arg och så förbannat handlingsförlamad. Och det var jag också. Ibland grät jag på bussen på väg till skolan. Ibland grät jag i skolan. Jag var otrevlig och vresig och jag skämdes så för det. Jag grät mig till söms nästan varje natt. I alla fall de nätter jag somnade. De andra nätterna var bara upprivna lakan och rivmärken på låren. Svarta bokstäver i skrivblock. Jag hatade allt väldigt mycket. Och då speciellt migsjälv. Uppe på det här ville skolan begrava mig levande i prov, hemtentor, genrep, föreställningar, inlämningar och bokrapporter. Det som räddade mig var mina vänner och musiken. En dag jag minns väl är dagen då John och jag satt i solen på bryggan i stan och lyssnade på The Kinks. Vi skrattade och hittade på massa tokiga saker. Ridningen gick bra, jag fick träna för Lucinda Green och jag tävlade i Gärds. Tränade varje dag och jobbade på helgerna. Äppelträden blommade och jag trodde att jag skulle dö ändå.



♥ Juni.

Jag var arg och ledsen. Och förkyld. Jag tränade, tävlade och grät. Skolan slutade och jag trodde att jag var fri. Vi firade födelsedagar och tog tåget till Borlänge. Där levde vi på mjukost och cider. Sov ytterst lite och dansade oss stumma. Jag älskade de där dygnen. De var som en lång dröm. Suddig och overklig. Väl hemma igen kom verkligheten ikapp. Träningar, krav och måsten. Jag längtade bort.



♥Juli


Stannade hemma en vecka. Gick knappt utanför rummet. Var sjuk och äcklig. Konsert på Strömsvallen, Håkan och Kent. Himmel vad bra det var! Håkan hade på sig Johns hatt och sjöng till oss! Det är nog faktiskt den bästa Håkan konserten jag har varit på. Jag jobbade en del i stallet. Svettades och svettades. Tränade och tävlade. Plockade några rosetter. Fyllde 18 och kände mig inte vuxen alls. Firade min födelsedag på Skagerack tillsammans med Adam Tensta! Blev full och råkade avslöja slutet i Harry Potter böckerna för Linnéa. Lena och jag åkte till Lysekil. Lyssnade på Lars och hans vänner. Krokstrandsfestivalade som vanligt men utan gäster från stan. Fick en Ukulele och vi älskar varandra.



♥ Augusti.

Massa massa förberedelser inför Nordiska Mästerskapet. Själva tävlingen var en enorm upplevelse och jag lärde mig en massa. Efter det slutade jag att rida, så så himla lyckat var det kanske inte. Men ändå. Jag fick min sjömansklänning och jag fick min efterlängtade kamera. Och jag fick min dator! Jag tittade på Pushing Daisies och åkte till Rådanefors. Där var det festival vill jag lova! Träffade Klara och Emelie och grabbarna i Almedal! Fy 17 vad kul vi hade! Vi badade, dansade, sjöng, skrev tidningar och festade! Skolan började och magontet kom tillbaka. John tog med mig på Popaganda och det var så himla kul! Såg en massa brabra band! Säkert, Radio Dept, First Aid Kit, Bob Hund, Caesars, Shout Out Louds, Florence Valentin och the Embassy. Augusti var på sätt och vis en ganska overklig månad.



♥ September.

Skolan gjorde mig sjuk igen, jag gick till sjukhuset för att få svar på vad som var fel på mig. Inget var fel på mig. Men kanske jag behövde någon att prata med?

Tiden rann på som vanligt men i min dagbok står det ”pissdag” ganska ofta. Jag satt mycket vid datorn och lät den vara mitt liv. Många dagar var ganska gråa och det är inte så mycket jag minns faktiskt.. Jag sydde en kjol och festade en del. Blev för full och gjorde saker jag inte är stolt över. Håkan spelade på Liseberg och vi var där. Såklart.




♥ Oktober.

Jag blev lite mer färgglad i oktober. Hittade på lite mer att göra, sydde en del, spelade på min ukulele, målade, hittade fina bilder och tyckte att allt var helt ok. Var helt enkelt lite mer inspirerad. Mikaela och jag jobbade på på växtriket och åt middag hos Simon på fredagskvällarna. Jag tittade på filmer och blev besatt av Andy Warhol, Edie Sedgwick, New Order, Joy Division och filmen Control. Isabelle och jag ramlade runt på Göteborgs gator en natt och jag pluggade en massa. Jag försökte verkligen!



♥ November.

Vi var i Kenya och jag mådde bra. Kom hem och upptäckte att jag växt. Att jag hade sett och upplevt saker som påverkat mig. Jag gick på julbord och var rätt galen. Kär och galen trodde jag, men så var det inte. Inte den här gången heller. Jag gjorde en massa kollage och teckningar och kräktes på skolarbetet och tänkte ”Jag bryr mig ändå inte. Låt mig va!”



♥ December.

Början kunde varit gladare. Men det var den inte. Önskade mig mer ork, mer inspiration, mer av allt. Glädjeämnen var snöfotografering, lägenheten och att träffa släkten på olika kalas. Och så har Mikaela och jag bakat en massa och haft kul på jobbet. December är inte slut. Men så mycket mer kommer nog inte hända.

På det hela taget har det varit ett händelserikt år. Även om det inte såg så ut alla gånger.
2008-12-28 @ 17:58:49 Om mig. Permalink


Kommentarer
Sagt av: John

Ja det finns en massa att säga men jag säger nog bara att du skriver väldigt väldigt bra!

2008-12-28 @ 23:40:05
URL: http://toutlemondejohn.blogg.se/
Sagt av: kajsa

Du är så fin du! Och nu blev jag inspirerad att göra en egen summering av året.

En tanke dock som slog mig. Jag vill så himlans gärna byta typsnitt på min blogg. Hatar det som man har när man börjar blogga men jag är en htmldummie. Och ditt är ju så fint! Hur byter man, skulle du kunna hjälpa mig tror du med det?

2008-12-29 @ 18:15:11
URL: http://aenigma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Du:
Kom ihåg mig?

(bry dig inte om det här fältet):

Hitta till dig:

Från dig till mig:

Trackback
RSS 2.0