Amerikabåtar och fotografier.

Nu har jag varit på kalas hos farmor och farfar. Farmor fyllde år.
Det var släktingar där och vi pratade och åt god mat.
Farfar berättade historier om när han var ung och var ute på sjön.

Han slutade skolan och följde med Amerikabåten när han var 14 år gammal. Han arbetade som diskpojk och hjälpte till med småsysslor. En dag var Kocken så sjuk så han inte kunde laga mat, andrekocken kunde inte heller laga maten så det blev farfars uppdrag. ca 15 år gammal, lagade han mat till hela besättningen på 30 man och till 10 gäster. Han klarade det bra och såsmåningom började han laga mer mat. Farfars mat är den bästa!

En annan berättelse var från när de var i New York, gick i land och promenerade runt på Manhattan. Då gick de på Jack Dempseys pub, en känd boxare. Där beställde en arbetskamratena whiskey med is. Farfar som var ovan och ung visste inte så mycket och sa helt enkelt "And I'll take the same." För att citera "Det var det värsta jag hade smakat! Men jag kunde ju inte göra några grimaser, man måste ju visa att man är tuff!"

image335

Så tittade vi på gamla foton från farfars konfirmation och ett och annat bröllop.
Det var så himla mysigt!
Jag älskar min farmor och farfar!
2008-04-27 @ 22:21:23 Om saker jag gillar. Permalink


Kommentarer
Sagt av: John!

Wohow! Din farfar måste inspirerat min pappa. Han hoppade av skolan vid 14 års ålder också för gå till sjöss.

Men underbart! Underbart med såna historier!

2008-04-27 @ 23:08:20

Kommentera inlägget här:

Du:
Kom ihåg mig?

(bry dig inte om det här fältet):

Hitta till dig:

Från dig till mig:

Trackback
RSS 2.0